Du är här

Viittomakielenpäivä 2020

Tänään juhlitaan viittomakielenpäivää!

Katso artikkeli suomalaisella viittomakielellä

Vian termipankki näki päivänvalon vuonna 2004. Termipankki syntyi tarpeesta tallentaa yhteiseen käyttöön viittomia esimerkiksi aloilta, joilla Via järjesti opiskelutulkkausta. Opiskelu uudella alalla toi eteen tilanteita, jossa oli asiakkaan kanssa sovittava ammattisanaston tai erikoistyövälineiden viittomisesta.

Viidentoista vuoden aikana termipankkiin tallennettiin lähes 4000 termiä. Termejä on lukuisilta eri aloilta! Videoita on tuotettu yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Jokainen termi sisältää viitotun videon, määritelmän, luokittelun, lähteet sekä mahdollisuuden kommentoida videota. Tulkeille termipankki oli korvaamaton apuväline aikana ennen nykyisen kaltaisia älypuhelimia.

Kännyköillä kuvaaminen, näppärämmät alustat videoiden jakamiseen sekä laajentunut verkkosanakirjojen tarjonta muuttivat ympäristöä ja termipankin päivittäminen lopetettiin viime vuonna. Aineisto ei kuitenkaan katoa, vaan säilyy Vian käytössä arkistoon siirrettynä.

Viittomakielen päivän kunniaksi Via lupaa tallettaa vuoden 2020 aikana 20 termipankin helmeä Signwikiin. Lisäksi Kuurojen Liiton sanakirjatyö on saanut termipankin aineiston käyttöönsä, ja he tallettavat sieltä Signwikiin 50 viittomaa kuluvan vuoden aikana.

Hyvää viittomakielen päivää kaikille!